Hoe ervaren ouderen met een beperking de toegankelijkheid, (verkeers)veiligheid en aanwezigheid van voorzieningen in de directe omgeving van het Engelenbergplantsoen? Om hier antwoorden op te krijgen maakten dinsdag 26 september verschillende deelnemers vanuit IJsselheem een wandeling met landschapsarchitect Jeannette Schreurs van GROW en mobiliteitsdeskundige Mirjam de Bok van Mobycon. Deze wandeling werd gemaakt in het kader van een ontwerpend onderzoek dat meer inzicht moet geven in de behoeftes van de mensen die aan het Engelenbergplantsoen wonen, werken of verblijven.
De wandeling van ongeveer een half uur startte bij de hoofdingang van Myosotis. Het was verder aan de deelnemers waar naartoe gewandeld werd. Tijdens de wandeling werden vragen gesteld, een zogenaamd ‘walking interview’. De route zelf gaf voldoende aanleiding voor vragen over hoe ouderen de openbare ruimte ervaren en wat hun mogelijkheden en behoeftes zijn. Zowel bewoners van Myosotis, bezoekers van de dagbesteding als een bewoner van Philadelphia namen deel aan de wandeling.
De openbare ruimte is nu niet specifiek ingericht voor kinderen, jongeren met een beperking en ouderen met een intensieve zorgvraag, maar vooral gericht op de autogebruiker. IJsselheem is samen met een aantal partners rondom het Engelenbergplantsoen (PGVZ, Philadelphia, Isala, de speeltuinvereniging, de basisschool, Het Notarieel en omwonenden) aan het onderzoeken en beoordelen hoe de openbare ruimte vriendelijker kan worden ingericht voor deze doelgroepen. En wat een andere benadering van de openbare ruimte voor meerwaarde kan betekenen voor de gezondheid en leefomgeving als geheel.
De wandelingen met bewoners helpen de onderzoekers/ontwerpers om zich beter in te kunnen leven in de doelgroep van het ontwerpend onderzoek. Naast de wandelingen met bewoners van IJsselheem werd er ook een gesprek gevoerd met enkele professionals van IJsselheem onder andere een ergotherapeut, medisch verpleegkundige en casemanager dementie.
De volgende stap is om ook met de leerlingen van de openbare daltonschool Engelenberg in gesprek te gaan over hun behoeftes rondom het Engelenbergplantsoen. De leerlingen gaan aan de slag met een plattegrond om hun visie op de inrichting te tekenen en beschrijven.
Comments